Dussintals hundar i olika delar av Norge har plågas av en dödlig mysteriesjukdom de senaste veckorna, och tjänstemän försöker redogöra för orsaken.

De första fallen upptäcktes i huvudstaden Oslo, men sedan dess har hundar blivit sjuka i hela landet – fall har rapporterats i 13 av 18 administrativa regioner i Norge.
Representanter hos den norska myndigheten för livsmedelssäkerhet och det norska veterinärinstitutet berättade för CNN att mint hittills 25 hundar har dött hittills.
En obduktion på måndag gav en antydning: Enligt Norwegian Veterinary Institute hittades två bakterier i “ovanligt stora mängder” av flera hundar som dog.
Men det finns inga fler konkreta detaljer för tillfället. Vissa möjliga orsaker, som salmonella, campylobacter eller gift, är uteslutna – dock har studierna ännu inte gett definitiva svar, enligt Food Safety Authority.

Symtomen är inte helt nya – de har redan setts hos sjuka hundar, men den stora ökningen bland fallen är ovanligt enligt veterinärinstitutet. Det sades att sjukdomen också var mer akut än tidigare – hundarna skulle inte bara bli sjuka utan också försämras snabbt så snart de blev sjuka. En hund avlivades under helgen på grund av en “akut” progression av sjukdomen, och en annan hund dog innan den kom in på kliniken.

Livsmedelssäkerhetsmyndigheten, Veterinärinstitutet och norska universitetet för livsvetenskaper samarbetar om utredningen. Enligt Veterinärinstitutet skickade de en undersökning till husdjursägare för att samla in mer information och för att samordna med kliniker och 2 000 veterinärer över hela Norge.

Forskningsgrupperna fortsätter att göra virologiska studier, obduktioner och laboratorieanalyser av de döda hundarna för att ytterligare begränsa orsaken. Möjliga orsaker förutom bakterier kan också vara virus, svamp, parasiter eller till och med miljöpåverkan som dålig vattenkvalitet, enligt veterinärinstitutet. Det totala antalet drabbade hundar är ännu inte klart.

Under tiden varnar myndigheterna hundägare att hålla sina hundar i koppel och titta på symtom. När hundar springer ska de inte ha kontakt med hundar de möter på gatan eller i parken, så länge situationen förblir oklar, säger Ann Margaret Grøndahl från Food Safety Authority.

Hittills finns det inget som tyder på att sjukdomen härstammar från hundmat eller kan spridas till människor.

Har du fler spaningar eller tankar om den mystiska sjukdomen i Norge? Kommentera!

One response to “Dussintals hundar i Norge plågas av mystisk sjukdom”

Lämna en kommentar