Diarré är ett vanligt problem hos hundar, ofta för att de tar nästan allt i munnen. Det kan också orsakas av allvarligare hälsoproblem, av vilka vissa kräver särskild vård hos veterinär, särskilt om diarrén är svår eller återkommande.

Hunddiarré: Vad man ska leta efter

Lös avföring är naturligtvis den viktigaste indikatorn på diarré. Diarré kan också åtföljas av kräkningar, aptitlöshet, viktminskning, buksmärta, trötthet och andra sjukdomssymtom.

Huvudsakliga orsaker till diarré hos hundar

Diarré, som plötsligt utvecklas hos en annars frisk hund, beror ofta på bristande rengöring, stress, plötsliga dietförändringar eller virus-, bakterie- eller parasitinfektioner.

Annan kronisk diarré kan orsakas av matallergier eller intoleranser, stress, vissa typer av parasiter (t.ex. krokmaskar, rundmaskar och piskmaskar), bakteriella infektioner, bukspottkörtelsjukdomar, inflammatorisk tarmsjukdom, irriterande tarmsyndrom, vissa typer av cancer och andra sjukdomar utanför mag-tarmkanalen (t.ex. leversvikt eller hjärtsjukdom). Denna typ av hälsoproblem måste diskuteras med din veterinär och kan kräva receptbelagda mediciner för hundar.

Omedelbar behandling av hunddiarré

Om din hund är väldigt ung, gammal eller redan lider av en sjukdom, kontakta då din veterinär för råd om hur du hanterar diarré direkt. Dessa individer kan vara svagt försvagade, även om de har relativt mild diarré. Ring också din veterinär om hundens diarré är ofta och / eller mycket vattnig. Innehåller avföringen mer än bara en blodremsa; är mörk och tjär; eller om din hund kasta upp dåligt, är trög, deprimerad och / eller i smärta. Detta kan vara tecken på potentiellt allvarliga hälsotillstånd.

Men om din hund annars är en frisk och vuxen hund är det vettigt att prova en hembehandling före du.

För hundar som bara har diarré:

1. Se till att hunden har tillgång till rent vatten för att förhindra uttorkning. Uppmuntra hunden att dricka. Om det behövs erbjud kycklingfond utöver vatten.

2. Ge hunden en liten måltid med kokt kyckling av vitt kött (inga ben eller hud) och vitt ris. Detta kan vara maten för hunden tills avföringens konsistens återgår till det normala.

3. Om diarréen kvarstår i mer än 24 timmar, eller om din hunds tillstånd försämras vid något tillfälle, ring omedelbart din veterinär.

För hundar med diarré som bara har kräkts en eller två gånger:

1. Ta bort all mat i 12 timmar.

2. För att undvika uttorkning ska du ofta förse hunden med små mängder vatten under dagen. Vid behov kan du också erbjuda kycklingfond utöver vatten.

3. Om hunden inte har kräkts i minst sex timmar, erbjud en liten mängd kokt vitt kött kyckling (inga ben eller hud) och vitt ris.

4. Vänta i två timmar. Om hunden inte har kräkts, erbjuda ytterligare en liten måltid med kokt kyckling och ris.

5. Fortsätt denna behandling genom att gradvis öka mängden mat som erbjuds med varje måltid och öka tiden mellan måltiderna tills avföringens konsistens återgår till det normala.

6. Om diarréen kvarstår i mer än 24 timmar eller om hundens tillstånd försämras när som helst, ring omedelbart din veterinär.

Lämna en kommentar