Detta är kennelhosta

Kennelhosta är ett samlingsnamn på en väldigt smittsam infektion i luftvägarna hos hunden. Kennelhosta kan uppstå på platser där flera andra hundar också vistas, som på hunddagis, allmänna hundgårdar och i övningsgrupper.

Kennelhosta uppstår ofta akut och visar sig till den ovise på samma sätt som om hunden har satt något i halsen.

Hur sprids kennelhosta bland hundar?

Kennelhosta sprids bland hundar när hundarna vistas tillsammans och dricker ur samma skålar eller har direktkontakt med sina nosar.

Orsak till kennelhosta hos hundar

Flera olika smittämnen kan ge symptom på kennelhosta och det är inte helt enkelt att veta exakta orsaker.
Exempel på några smittämnen är:

• Parainfluensavirus
  • Adenovirus typ 2
  • Bordetella bronchiseptica
  • Respiratoriskt coronavirus

Anledningen till att det är svårt att hitta grundorsaken till kennelhosta är att hunden kan ha flera smittämnen samtidigt.

Symptom på kennelhosta

Symptomen visar sig oftast inom 1-2 veckor från dess att hunden har fått kennelhosta. Värt att nämna är att om din hund har umgåtts bland andra hundar som har kennelhosta så är det inte helt säkert att den har fått smittan.

Om du misstänker att din hund har blivit smittat av kennelhosta kan du titta efter följande symptom:

• Hosta
    Hostan kan börja plötsligt hos hunden och det kan kännas som att det har satt något i halsen. Att hunden får upp slem är vanligt.
  • Feber
    38-39 graders feber kan hunden få inledningsvis. Temperaturen tas i ändtarmsöppningen. Febern ska inte återkomma.
  • Rinnande nos
    Klar vätska kan rinna ur nosen på hunden.
  • Brist på aptit
    Brist på aptit kan också vara ett symptom på kennelhosta

Vid symptom på kennelhosta ska du hålla din hund borta från andra hundar samt undvika träning och upphetsning.