Urinvägsinfektion är relativt vanligt hos hundar.

Urinvägsinfektion drabbar inte bara människor utan även våra fyrbenta vänner hundarna. Det finns olika tecken hundar kan uppvisa som kan vara en signal för att dom drabbats av en urinvägsinfektion.

Några signaler din hund kan ge är:

• Hunden kissar mer än vanligt vid en promenad.
  • Hunden verkar ansträng när den kissar.
  • Ibland kan det göra ont när hunden kissar vilket gör att den kan gnälla och gråta lite illa.
  • Det droppar kiss inomhus då och då.
  • Kisset har en starkare doft än vanligt.
  • Hunden har blod i kisset.
  • Hunden rengör gör sig och slickar sitt könsorgan frenetiskt.

En av dom vanligaste signalerna kan vara att om din hund normalt sett är rumsren och börjar kissa inne – då kan det mycket väl vara en urinvägsinfektion som är anledningen.

Varför får hundar urinvägsinfektion

Urinvägsinfektion kommer från att bakterier tar dig in via urinröret och tar sig in till hunden urinblåsa. I urinblåsan kan bakterierna utvecklas och orsaka urinvägsinfektion vilket i sin tur kan leda till urinsten. Urinsten kan i sin tur leda till en rad andra hälsoproblem. Vilket gör det otroligt viktigt att du vid minsta misstanke om att din hund eventuellt fått urinvägsinfektion kontaktar din veterinär för att undersöka det vidare.

Vad gör veterinären?

Veterinären brukar ta ett urinprov för att fastställa att det är urinvägsinfektion som är problemet. Normalt kan detta behandlas med hjälp av antibiotika och smärtstillande medicin om hunden har väldigt ont när den utför sina behov. Beroende på hundens ålder och övriga hälsa kommer veterinären ordinera det som krävs för att din hund ska må bra igen. Ibland kan även en sådan sak som kost rekommenderas att ändras.

Det är viktigt att lyssna på dom signaler hunden ger och så tidigt som möjligt komma i kontakt med veterinären för att påbörja behandlingen om det är nödvändigt.

Här hittar du veterinärer i just din kommun

Svar till “Urinvägsinfektion hund – det här är symptomen”